BOW BOW



Achtergond informatie
  1. Tactical Arrivals
  2. Multi-Role Tanker Transport (MRTT)
 
Wat zijn Tactical Arrivals/naderingen van de C-130 Hercules
(Bron: nieuwsbrief vliegbasis Eindhoven nov. 2020)

Tactisch militair luchttransport kiest routes die niet zo voor de hand liggen, er wordt op onverwachte hoogte gevlogen of er wordt langer in een gebied gecirkeld.

Een landing van een C-130 Hercules kan anders worden uitgevoerd dan de landing van een civiel vliegtuig.
Soms is het nodig om voor de landing de landingsbaan te controleren. Het vliegtuig vliegt eerst over de landingsbaan (dit kan een grasveld of strand zijn) om vervolgens een afgesproken manoeuvre in te zetten. Zo’n manoeuvre kan voor een toeschouwer vreemd en gevaarlijk overkomen. Het kan er namelijk op lijken dat het vliegtuig de landingsbaan heeft gemist en een doorstart moet maken, gevolgd door een snelle bocht.

Hieronder ziet u voorbeelden van veel voorkomende manoeuvres die de vliegers kunnen inzetten en bij een landing op vliegbasis Eindhoven of ander militair vliegveld kunnen oefenen. De kleuren geven de route aan die het vliegtuig volgt. Een vliegtuig landt tegen de wind in, de windrichting bepaald dus vanaf welke kant het vliegtuig de landing inzet. Op het plaatje hieronder komt de wind van rechtsboven.



Teardrop (groen), het vliegtuig vliegt met de wind mee, maakt een bocht en landt. Overhead (rood), het vliegtuig vliegt tegen de wind in, maakt een bocht en landt. Straight-in (bruin), het vliegtuig zet direct de landing in. Beam (geel), het vliegtuig vliegt haaks over de landingsbaan, maakt een bocht en landt.


<naar boven>

Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT)
(Bron: nieuwsbrief vliegbasis Eindhoven nov. 2020)
 
In november 2020 is de Multinationale MRTT Fleet aangevuld met een derde vliegtuig, de T-056. Dit vliegtuig is als eerste exemplaar ook geschikt voor medevac (medische evacuaties) van gewonde militairen of slachtoffers van natuurgeweld.  

Met deze A330 is Defensie en de partnerlanden in staat om patiënten te vervoeren onder intensive care omstandigheden. Aan boord van het vliegtuig is plaats voor 21 zittende patiënten daarnaast is ruimte voor 16 stretchers/bancards en 6 intensive care units.
 
Uiteindelijk (2024) krijgen 5 toestellen vliegbasis Eindhoven als thuisbasis en 4 toestellen het vliegveld in Keulen.


<naar boven>

 

Belangenvereniging Omwonenden Welschap
© copyright | Scipned Beheersysteem | Cogem Website-ontwerp