Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de
"sitemap" direct rechts bovenaan.
Risicokaart
Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl
Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl
Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig

Februari 2008: Beroepschrift tegen aanwijzingsbesluit militaire luchtvaartterrein Eindhoven
Beroep tegen het aanwijzingsbesluit militair luchtvaartterrein Eindhoven.
Ingesteld door Mr. Van den Biesen namens BOW, BMF en de gemeenten Veldhoven en Son en Breugel (22 februari 2008)
De belangrijkste punten uit het beroepschrift:
1. Het aanwijzingsbesluit is feitelijk inhoudelijk gelijk aan het ontwerp-aanwijzingsbesluit. Dat is
opmerkelijk om dat een groot aantal partijen unaniem waren in hun afwijzing op onderdelen. Nog
opmerkelijker: de gedane suggesties gedaan door de commissie art. 21 LVW en de commissie MER
zijn volledig terzijde geschoven.
2. Een deel van de ingediende bezwaren is niet behandeld/besproken.
De zone.
3. De vastgestelde geluidsruimte is vele malen groter dan het huidige militaire gebruik vraagt. Daarvoor
ontbreekt elke onderbouwing. De gevolgde redenering zou met evenveel recht kunnen leiden tot een
zone die twee keer zo groot of vijf keer zo klein is.
4. Het besluit is niet zorgvuldig voorbereid en gemotiveerd. De enkele verwijzing naar
geheimhoudingsbepalingen in de LVW doet daaraan niets af.
5. De wijze van aanwijzen kan in de toekomst leiden tot een simpele overheveling van militaire
gebruiksruimte naar civiele gebruiksruimte. Een mogelijkheid die op een andere locatie een
bestuursrechtelijke toets niet zou kunnen doorstaan. Dat is onaanvaardbaar.
De MER
6. De MER voldoet niet aan de geldende wettelijke vereisten.
7. Het uitgangspunt ( de nulsituatie) is volstrekt willekeurig gekozen. De zone had al in 1979 moeten
worden vastgesteld. Dat had ook het uitgangspunt moeten zijn.
8. Alternatieven voor het militaire gebruik zijn niet onderzocht. Het beperkte alternatief is om
economische redenen (Brainport) niet onderzocht. De gebruikte motivering is zodanig onvoldoende
uitgewerkt dat op grond daarvan het economisch belang nooit zou kunnen prevaleren boven het
belang van de omgeving.
Luchtkwaliteit
9. Geen onderbouwing voor de stelling dat de impact op de luchtkwaliteit als niet noemenswaardig
buiten beschouwing kan blijven.
Economie
10. Onderbouwing van de functie van Eindhoven Airport binnen Brainportgedachte ontbreekt,
behoudens het opvoeren van de plannen van Ryanair, die haar plannen met enige regelmaat wijzigt.
11. Een gedegen analyse van de mogelijke vervoersbehoefte ontbreekt geheel. Het opvoeren van
Ryanair kan bezwaarlijk als cruciaal voor de ontwikkeling van Brainport worden gehanteerd.