Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

Janurai 2008: Provincie pakt regie Airport

 

Provincie pakt regie Airport
(Eindhovens Dagblad, 11 januari 2008)

door Arnold Mandemaker


11 jan 2008, 11:42 - EINDHOVEN/DEN BOSCH - De provincie Noord-Brabant zal het regionaal overleg over Eindhoven Airport opzij schuiven als dat nodig is om de openingstijden in de weekeinden te verruimen.

Dat zegt CDA-gedeputeerde Paul Rüpp. Hij wil 'zonder veto's op tafel' praten over de toekomst van de luchthaven met de omliggende gemeenten en bewonersorganisaties BOW en BMF, verenigd in het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven (Globe). Maar hij waarschuwt dat de provincie Globe opzij zet als de uitkomst is dat de blokkade tegen ruimere openingstijden blijft. Rüpp wil per se meer vliegruimte omdat dit volgens hem een voorwaarde is voor de continuïteit en stabiliteit van Eindhoven Airport. Alleen met meer vlieguren in de weekeinden is prijsvechter Ryanair bereid twee vliegtuigen vast in Eindhoven te vestigen, de zogenaamde base.

Provincies krijgen medio dit jaar de bevoegdheid om besluiten te nemen over regionale luchthavens, zowel civiel als militair. De Tweede Kamer heeft daar al mee ingestemd, de Eerste Kamer doet dat binnenkort. Geestelijk vader van deze regeling is oud-staatssecretaris van Milieu en huidig CDA-fractievoorzitter, Pieter van Geel. Hij staat volledig achter zijn partijgenoot Rüpp, zei hij gisteren desgevraagd in Eindhoven tijdens de nieuwjaarsreceptie van de lokale CDA-afdeling. "Besluiten over regionale vlieghavens moeten door de regio worden genomen. En dat is in dit geval de provincie. Die moet knopen doorhakken." Van Geel wil ook niet tornen aan de militaire functie van de luchthaven, zoals sommige omliggende gemeenten wensen.

Zowel Rüpp als Van Geel benadrukt het grote belang van Eindhoven Airport voor de regio als het gaat om verbindingen met internationale Europese centra.

Van Geel zegt dat hij niet wil terugkomen op de invoering van een ticketheffing van ruim dertien euro voor Europese vluchten, waartegen de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen te hoop lopen. Wel zegt hij dat hij serieus wil nadenken over een lagere heffing voor schone vliegtuigen en meer belasting op vuile toestellen. Daarmee zou Eindhoven Airport, met veel schone vliegtuigen, minder last hebben van concurrentie van Duitse en Belgische luchthavens.