Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

Februari 2008: Ryanair stuurt aan op verder uitstel Airport

 

EINDHOVEN - Ryanair stuurt aan op verder uitstel Airport (Eindhovens Dagblad, 5 februari 2008, Rik Elfrink)

Bij de presentatie van kwartaalcijfers heeft het Ierse bedrijf gisteren aangegeven dat dit jaar tenminste twee nieuwe bases in Europa opgetuigd worden. Dat gebeurt evenwel pas vanaf de komende winter. Een woordvoerder van het concern meldt dat het om december 2008 gaat. Verdere details wilde de onderneming gisteren niet kwijt.

Topman Michael O'Leary van Ryanair zei vorig jaar in mei nog dat hij verwachtte op 1 januari 2008 een basis op Eindhoven Airport te kunnen vestigen. Alle belanghebbenden (de Globe-partners) moesten het dan wel eens zijn over verruiming van de openingstijden van de luchthaven. De beslissing over de basis werd daarna enkele maanden uitgesteld vanwege de voorgenomen invoering van de vliegtaks. Bij concurrenten van Eindhoven Airport (Weeze, Charleroi) geldt die belasting niet. De vliegtaks gaat gelden voor tickets van passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen en moet het kabinet op jaarbasis 300 miljoen euro opleveren. Nu heeft Ryanair het bij het vestigen van bases al over volgende winter, zonder overigens expliciet over Eindhoven te spreken.

Commercieel directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport reageert niet verrast op de berichtgeving van Ryanair. "De luchthaven zit op dit moment ingeklemd tussen twee variabelen. Enerzijds speelt de invoering van de vliegtaks, anderzijds is nog geen sprake van een nieuwe regionale overeenkomst. Voordat Ryanair hier een basis vestigt, moet eerst duidelijk zijn of verruiming van de openingstijden mogelijk is. Die discussie is in allerlei overleggen nog volop gaande."

Volgens Meijs is het doel nog steeds dat Ryanair op termijn neerstrijkt in Eindhoven. De Nederlandse luchtvaartsector en de reisbranche (ANVR) hebben inmiddels een kort geding aangespannen tegen de invoering van de vliegtaks. Dat geding dient op 5 maart bij de voorzieningenrechter in Den Haag.

Ryanair zei gisteren dat de winst in het boekjaar 2008/2009 mogelijk flink zal afkalven door het tanende vertrouwen van de Europese consument. Dat zet de prijzen voor vliegtickets sterk onder druk, zo verwacht het concern. Voor het lopende boekjaar, dat eindigt op 31 maart, voorziet de prijsvechter in de luchtvaartsector een netto-winst van 470 miljoen euro. Het jaar daarop kan de winst door een combinatie van lagere vliegprijzen en dure olie wel eens halveren, verwacht het concern.