Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

December 2007: Ryanair, de deur zit nog niet in het slot

 

Ryanair: de deur zit nog niet in het slot (Eindhovens Dagblad, 5 december 2007)

BOW: Ierse vlieger is niet zo'n betrouwbare partner

Commercieel directeur Joost Meijs heeft 'bezorgd' kennisgenomen van het nieuwe standpunt van Ryanair.

De Ierse prijsvechter heeft het besluit om op Eindhoven een basis te vestigen voorlopig geannuleerd. Desondanks blijft Meijs overtuigd van het feit dat de Ierse vliegmaatschappij op termijn vliegtuigen in Eindhoven zal stallen. "De fundamenten onder de vestigingsplannen van Ryanair zijn niet verdwenen."

Commercieel directeur David Gering van Ryanair zegt dat de onlangs aangenomen plannen over de vliegbelasting het bedrijf aan het twijfelen hebben gebracht. De fiscale maatregelen van het kabinet leiden ertoe dat vliegpassagiers die vertrekken vanaf een Nederlandse luchthaven met ingang van 1 juni 2008 belasting moeten betalen. Kort gezegd gaat het om 11,25 euro voor Europese vluchten en 45 euro voor verre bestemmingen. "Op onze tickets praat je dan al snel over een prijsverhoging van 25 procent", aldus Gering. Hij verwacht dat door deze maatregel de concurrentiekracht van Eindhoven Airport ten opzichte van concurrerende luchthavens als het Duitse Weeze (over de grens bij Venlo) en het Belgische Charleroi afneemt. Gering benadrukt dat 'de deur voor Eindhoven Airport niet definitief in het slot zit'. Bekend is dat de vliegmaatschappij graag wil dat de openingstijden van het vliegveld verruimd worden. Met name in het weekend zijn er nu onvoldoende mogelijkheden, stelde het bedrijf eerder.

De politieke discussie over de vliegtijden is nog niet afgerond. Onder meer de gemeenteraad in Best lijkt zich te keren tegen de ruimere openstelling van Eindhoven Airport. Gering: "Die discussies in de gemeenteraden moeten gewoon doorgaan. Het politieke belang rond de openingstijden staat los van de vliegbelasting. Ik baal wel dat ons standpunt tot zoveel commotie leidt. We willen nog altijd graag in zee met Eindhoven Airport, maar het moet uiteraard wel rendabel zijn. "

Vanuit de Tweede Kamer werd gisteren tijdens het vragenuurtje aangedrongen op de afschaffing van de ecotax op vliegtickets of op invoering van Europese in ticketbelasting. Volgens PVV-er Madlener "gaan er 1000 extra banen aan de regio Eindhoven voorbij als Nederland blijft vasthouden aan die a-sociale belasting". VVD-er Nicolaï denkt dat de ecotax averechts werkt; "Mensen rijden straks de grens over en vliegen dan alsnog. Dit is nadelig voor de werkgelegenheid en als er minder wordt gevlogen levert het de schatkist minder op". SP-kamerlid Roemer pleit voor een Europese kerosineheffing. Minister Bos van Financiën wil daar best het voortouw in nemen, maar stapt niet af van de voorgenomen milieubelasting op vliegtickets.

Wethouder Fiers (Ruimte en Wonen) van de gemeente Eindhoven gaf gisteren te kennen "voorlopig af te wachten. Ryanair studeert nog op de effecten van de vliegbelasting. De basis is nog niet van de baan", aldus een woordvoerster namens de wethouder. Volgens voorzitter Klaas Kopinga, voorzitter van de Belangenbehartiging Omwonenden Welschap, haalt het besluit van Ryanair vooral de tijdsdruk weg over het aanpassen van de gebruiksregels. ,,Voor onze opstelling tegen aanpassing van de regionale overeenkomst maakt dit verder geen verschil." Dat de maatschappij nu de invoering van een tickettax gebruikt om mogelijk geen basis te vestigen op Eindhoven Airport, is volgens Kopinga opmerkelijk. ,,Het bewijst dat Ryanair niet zo'n stabiele partner is als Eindhoven Airport altijd heeft beweerd. Ik kan natuurlijk niet kijken in de ziel van Ryanair, maar is de invoering van een belasting op vliegtickets wel het echte argument? Zou het ermee te maken kunnen hebben dat een van de gemeenteraden bedenkingen heeft?"